Mennyi az értéke egy vállalkozásnak?

Mennyi az értéke egy vállalkozásnak?

A vállalkozások értékének meghatározása nemcsak eladáskor, hanem öröklés, átalakulás, partnerbevonás vagy akár egy válási vagyonmegosztás során is kulcsfontosságú kérdéssé válhat. Egy cég értékét azonban nem egyszerű megállapítani – különösen akkor nem, ha az nem tőzsdén jegyzett társaság, hanem egy kisebb, akár egyszemélyes vállalkozás. Vajon milyen tényezők határozzák meg egy vállalat valódi piaci értékét?

A vállalkozás értéke nem egyenlő a bevétellel

Gyakori tévedés, hogy egy cég értékét a forgalma alapján próbálják megbecsülni. Ez azonban félrevezető lehet. Egy egymilliárdos éves árbevétellel működő cég, ha nulla vagy negatív nyereséget termel, nem biztos, hogy egy forintot is megér. A befektetők, érdeklődő vásárlók, üzleti partnerek nem a forgalmat vásárolják meg, hanem a jövőbeli profitpotenciált.

Egy étterem, ami évi 300 millió forint forgalmat bonyolít, de az összes nyereség a tulajdonos fizetésében és juttatásaiban jelenik meg, gyakorlatilag nem termel külön profitot. Ebben az esetben a vállalkozás értéke gyakorlatilag nulla lehet, hiszen ha a tulajdonos kiszáll, vele együtt távozik a nyereség is.

A nyereségtermelő képesség a kulcs

A legtöbb szakértő egy vállalkozás értékét az évi adózott eredmény többszöröseként határozza meg. Ezt nevezik EBITDA-alapú (kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény) vagy egyszerűen eredményalapú cégértékelésnek.

A szorzó mértéke iparágtól, piacmérettől, a versenyképességtől és a gazdasági környezettől is függ. Egy stabil, jól menedzselt, átlátható könyvelésű vállalkozás értékesebb, mint egy azonos eredményű, de rendezetlen működésű cég. Tipikusan 3–5-szörös szorzóval szoktak számolni, de dinamikusan növekvő, innovatív vállalkozások esetén ez a szám akár 10 is lehet.

Mi történik, ha a tulajdonos kivonul?

Kulcskérdés az is, hogy mennyire épül a vállalkozás a tulajdonos személyére. Ha az ügyvezető, a fő értékesítő, a szolgáltatás elsődleges nyújtója és a kapcsolatok kulcsa egyetlen ember, akkor nélküle a cég gyakorlatilag működésképtelenné válhat. Ebben az esetben egy külső vevő számára az ilyen vállalkozás értéke erősen korlátozott.

Ez a helyzet különösen jellemző lehet tanácsadói cégekre, kreatív műhelyekre, egyéni praxisokra, ahol az ügyfélkapcsolatok a személyes bizalomra és nem a márkára vagy a struktúrára épülnek.

Mit vásárol meg valójában egy érdeklődő?

Amikor egy befektető vagy vevő érdeklődik egy cég iránt, nem pusztán a könyvelésben szereplő számokra kíváncsi. Fontos a brand értéke, az ügyfélkör stabilitása, a meglévő szerződések időtartama, a munkavállalók lojalitása, a know-how, az automatizált folyamatok és az üzleti modell skálázhatósága.

Egy olyan cég, amelyben rendszerek működnek, amelyben a napi ügymenet nem függ egy-két személytől, amelynek ügyfélszerzési és kiszolgálási folyamatai függetleníthetők a vezetéstől, hosszú távon is értéket képvisel.

A vállalkozás mint munkahely vagy mint befektetés?

Sok kisvállalkozó nem tekinti saját cégét klasszikus befektetésként, hanem inkább munkalehetőségként. Ennek következtében a cég nem önálló entitás, hanem a tulajdonos munkaerejének kiterjesztése. Ilyenkor az üzleti modell nem fenntartható más személy által, így az érték is minimális. Ez azonban megváltoztatható: ha a cégtulajdonos tudatosan dolgozik azon, hogy a vállalkozás leváljon róla, akkor valódi piacképes érték keletkezhet.

A vagyon és az érték különválasztása

Nem ritka az sem, hogy egy vállalkozás jelentős vagyonnal bír – például saját tulajdonú ingatlannal, gépparkkal, készletekkel –, de az üzleti működés maga veszteséges vagy stagnáló. Ilyenkor el kell különíteni a működő vállalkozás értékét a benne lévő vagyontárgyaktól.

Előfordul, hogy a vevő nem is a céget akarja megvenni, hanem annak eszközeit, például az üzlethelyiséget, domainnevet vagy szabadalmat. Ez jogilag és pénzügyileg is más elbírálás alá esik.

Pszichológiai csapdák a cégértékelésben

A cégalapítók gyakran esnek abba a hibába, hogy érzelmi alapon túlértékelik a saját vállalkozásukat. Az évek munkája, a belefektetett energia és kockázat hajlamosít arra, hogy az ember ne reálisan, hanem érzelmi alapon tekintsen a cégére. Ez különösen problémás lehet eladás vagy partner bevonása során, amikor objektív, pénzügyileg megalapozott értékelés szükséges.

A másik véglet, amikor egy jól menő, automatizált, nagy nyereséget hozó céget a tulajdonos alulértékel, mert „már nem jelent kihívást” vagy „belefáradt”. Ilyenkor könnyen alulárazhatja a cégét egy gyors kiszállás reményében, holott az hosszú távon sokkal többet érne.

Hogyan készüljünk fel egy korrekt értékelésre?

A pontos cégértékeléshez érdemes független szakértőt, könyvvizsgálót vagy vállalatértékeléssel foglalkozó tanácsadót bevonni. Ők figyelembe tudják venni az iparági benchmarkokat, a könyvelési adatokat, az eszközállományt, a jövőbeli kilátásokat, a piaci trendeket és az ügyfélhűséget.

Emellett fontos a könyvelés rendbetétele, az üzleti folyamatok dokumentálása, a szerződések és kötelezettségek áttekintése, valamint a vállalkozás „leválasztása” a tulajdonos személyéről.

Kiemelt kép: Unsplash

Legújabb cikkeink

Hat pszichológiai csapda, ami visszatart a mindennapi pénzügyekben

Hat pszichológiai csapda, ami visszatart a mindennapi pénzügyekben

Minden, amit a kockázattűrő képességedről tudnod kell

Minden, amit a kockázattűrő képességedről tudnod kell

Borravaló: mennyit és mikor illik adni a vendéglátásban?

Borravaló: mennyit és mikor illik adni a vendéglátásban?