Növekedési és skálázódási lehetőségek

Demeter Ákos

Deloitte Magyarország partner, tanácsadó

A startup kifejezést mind jól ismerjük, így hívják az olyan innovatív, gyors fejlődésre képes vállalkozásokat, melyek bevétele nem haladja meg a 10 millió dollárt. A második fázisba már kevesebb cég jut el, a neve is kevésbé elterjedt: akkor nevezünk egy vállalatot scaleup-nak mikor növekedni kezd, és ötödik működési évéig magyar viszonylatban jelentős éves bevételt tud generálni. A harmadik, legritkább kategória az “unikornisoké”: azoké a cégeké, akik 1 milliárd dolláros bevétel fölé tudnak nőni, mint például az Uber, az Airbnb vagy a Facebook. Ahogy vállalatunk növekszik, vezetőként minden fázisban más-más kihívásokkal szembesülünk, és más stratégiával leszünk sikeresek.

 

Különösen a startup és a scaleup közti ugrás szokott gondot okozni. Demeter Ákos szerint a növekedési fázis nem való minden vállalkozásnak, és számos buktatót hordoz magában. A három legnagyobb kihívást jelentő terület a belső felépítés és a növekedés összeegyeztetése, a kibővült vásárlói kör megismerése és a finanszírozási igények megfelelő kezelése.

 

El kell fogadnunk, hogy mint vezető, nem lesz kapacitásunk a cég minden feladatának ügyelésére. Ha formális beszámolókra, standard eljárásokra kezdünk támaszkodni, az segít a hatékony menedzselésben. A cég szervezetét is érdemes átalakítani, ebben a közvetlen vezetéstől a menedzseri réteg kiépítése felé vezető út nem könnyű, de mindenképp szükséges. Sok vállalkozót készületlenül ér, hogy szakértőket kell felvennie, a személyzet bővülésével a hasznát kockáztatja, eközben pedig még a brand is kikerül a személyes felügyelete alól. A szervezet lelke az ösztönzés és a motiváció, de a vezető feladata elsősorban a döntési hatáskörök kiszabása kell legyen. Mindenképp segít az érzelmi távolságtartás, hogy objektív és szakszerű, mutatókkal alátámasztott döntéseket hozzunk, és váratlan helyzetben is meg tudjuk állni a helyünket.

 

Demeter Ákos szerint a vállalat prioritásainak is változnia kell, ahogy növekszik. Míg a startup fázisban a gyorsaság néha fontosabb a minőségnél, a scaleupoknál már a minőség megtartása és a termék tökéletesítése az első. A vevői igények sokfélék lesznek, melyeket egyszerre, párhuzamosan kell kielégíteni. Meg kell alapozni az eladás utáni szolgáltatásokat és a vevőszolgálatot is, amihez elengedhetetlen a profi sales-support személyzet.


Összességében tehát a legfontosabb, hogy a személyes, közvetlen vezetési módról át tudjunk állni a közvetettebb, sztenderdizált felépítésre. Ha tárgyilagosan, hatékonyan és méretgazdaságosan vezetjük vállalkozásunkat, akkor jó úton vagyunk egy növekedő, sikeres vállalkozás felé.