Hogyan válasszunk jól üzleti partnert?

Keleti József

Bisnode Magyarország Country Manager

Közel ötven kis- és középvállalkozás vezetője gyűlt össze a júniusban megrendezett Bridge Budapest Vállalkozói reggelin, hogy választ keressenek arra a kérdésre: hogyan bízhatunk egymásban. Ma már több fajta minősítési rendszer is létezik, különféle visszajelzéseket, adatbázisokat találhatunk, melyek segíthetik a kölcsönös bizalom megalapozását, építését. Ahhoz, hogy gyors, megbízható és profitábilis üzleti döntéseket hozzunk, ma már szinte elengedhetetlen, hogy ezekre a értékelő rendszerekre támaszkodjunk. A minősítések segítségével ellenőrizhető az cégek megbízhatósága, előre jelezhetők a bedőlések, megállapítható a hitellimit, azaz elkerülhetők a nem- és késve fizetési veszteségek. Így a bizalom bizonyos fokig mérhetővé válik.

 

Keleti József, a Bisnode Magyarország ügyvezető igazgatója a Vállalkozói reggelin elmondta, hogy a minősítések a cégek kockázati besorolásával, a partnerek teljesítményének mérésével, az ajánlott hitelkerettel segítenek a kockázatok felismerésében. Fontos, hogy mielőtt beszállítót vagy üzleti partnert választunk, utánajárjunk adott cég hátterének, eddigi működésének, hogy tudatosan dönthessünk. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a velünk szemben álló potenciális üzleti partner milyen referenciákkal rendelkezik, mennyire átlátható a működése, mennyire fektet hangsúlyt a szerződések betartására, a kifizetések határidejére. Hiszen a bizalom kézzelfogható tények ismeretében sokkal könnyebben és hosszabbtávra építhető ki.

 

Természetesen nagyon fontos szerepe van a jelennek a döntéshozatalban, hogy aktuálisan milyen kép él adott vállalkozásról, de ennél egy fokkal tudatosabban kell megválogatnunk partnereinket. Ezért kell az előéletnek, korábbi tapasztalatoknak utánajárnunk. Ezeket a lépéseket viszont saját oldalunkról is el kell végeznünk. Itt merült fel a viszonyok kétoldalúsága. Keleti szerint az egyik legfontosabb tudatosítani a bizalmi viszonyok kétoldalúságát. Nem elég elvárni a másik féltől, - legyen az ügyfél, üzleti partner vagy beszállító - hogy megbízható és hiteles legyen, a vállalkozóknak maguknak is bizalmat kell gerjeszteni, fel kell tudni mutatni értékeket, referenciákat, melyek a másik fél irányába tudnak kommunikálni. A két fél kölcsönös bizalmi együttműködéséből születhetnek meg a teljesíthető és sikert hozó célok.


Egyre több vállalat ismeri fel annak fontosságát, hogy a szubjektív, vagy „soft” információk mellett, a „hard”, kemény, tényszerű, pénzügyi adatokat, minősítéseket is figyelembe vegyék döntéseiknél. Kommunikációs tréningek sora szól arról, hogy miként győzhetőek meg a partnerek, miként építhető ki a bizalom. Arról azonban kevesebb szó esik, hogy egy vállalat mennyire befolyásolja proaktívan azt a képet, mit a külső szem róla lát, mikor pénzügyileg minősíti. Egyik sem működik a másik nélkül. Azok, akik képesek mind a soft, mint a hard inputokat megfelelően alátámasztani, tisztán tartani, nyernek.