Hogyan finanszírozzuk vállalkozásunkat sikeresen?

Pelech Dávid

Solaris Consulting ügyvezető

Vállalkozásunk finanszírozása, a befektetési hajlandóság legnagyobb részben attól függ, hogy a fejlődés melyik szakaszában járunk, és ennek alapján a finanszírozó megítélése szerint cégünk milyen mértékű kockázatokat hordoz. Hogy tervezzünk előre? Hogy ítéljük meg a helyzetünket reálisan? Illetve hogyan lehet felkészülten érkezni a finanszírozóhoz?

 

A Pelech Dávid által vázolt vállalkozás-életpályamodell szerint a kezdeti, magvető szakaszban elsősorban a családtagok, barátok és bolondok befektetését várhatjuk, de lassan kialakulóban van a magvető-tőke befektetésekkel foglalkozó szektor is. Az itt szerzett forrásokat kutatás-fejlesztésre költve megalkothatjuk termékünk prototípusát. Ekkor tudunk egy befektetőre, üzleti angyalra támaszkodva átlendülni a növekedési fázis felé. A szakértő szerint Magyarországon már kialakulóban van az üzleti angyalok hálózata, de még mindig gyerekcipőben jár például az Egyesült Államokhoz képest. Fontos azonban, hogy az angyal általában rövid ideig tartja a befektetést és gyors megtérülést szeretne, ráadásul az ilyen befektetők megszerzésében nagy szerepet játszanak a személyes kapcsolataink. Viszont ha ezeket az akadályokat sikerrel vesszük és elkezdünk profitot termelni, akkor már a bank is be tud lépni.

 

A szakértő szerint a bank belépésénél elengedhetetlen, hogy megalapozott üzleti tervünk legyen. Sokszor az a probléma, hogy a vállalkozó magabiztosan megkeresi a bankot, de egy megalapozott üzleti terv híján nem tudja alátámasztani a növekedéséről tett ígéreteit. Mivel a bank kockázatok mentén gondolkodik, fontos, hogy tudja, reálisak-e a számok.

 

Tehát egy tömör, a hátterünket, piacunkat, termékünket és annak hozzáadott értékét, üzleti modellünket, értékesítési startégiánkat bemutató összefoglalóval szükséges készülnünk, amelybe beletartozik a részletesen alátámasztott, bevételeket, ráfordításokat és adósságszolgálatot tartalmazó pénzügyi terv is. Trendkimutatásokkal, előszerződésekkel, vevői szándéknyilatkozattal erősíthetjük pozíciónkat. Érdemes tájékozódni az üzleti inkubátorprogramokban, állami és EU-s pályázatokban rejlő lehetőségekről is.


Az lesz tehát anyagilag sikeres vállalkozó, aki megtanul a befektető / finanszírozó fejével gondolkozni. A vállalkozás iránt táplált reményeket nem elég magabiztosan kommunikálni, azokat számokkal, hiteles kimutatásokkal folyamatosan alá is kell tudni támasztani. A jó kapcsolati háló nem csak a korai szakaszban elengedhetetlen befektetésekben segíthet, de a pályázati, támogatási lehetőségekről is könnyebben értesülhetünk.