A jövő sikerét a piacismeret és a trendekben való gondolkodás adja

Dr. Törőcsik Mária

Pécsi Tudományegyetem egyetemi tanár

Meg kell tudnunk fogalmazni, mitől egyedi és eladható a termékünk, avagy ahogy a marketingben nevezik, mi a Unique Selling Point-ja (USP). A marketing a vevők és partnerek képviseletét jelenti egy szervezetben, melynek alapja a vevőkör és a piac beható ismerete. Hogy marketinges eszköztárunkat hatékonyan tudjuk bevetni, folyamatosan kérdésekre van szükség: mi az, ami meggyőzne engem, mint vásárlót? Hogyan fogom megismertetni termékemet a piaccal? Mi az, amiért engem bíznak majd meg egy projekttel?

 

A marketing a vevőknek szentelt figyelmen alapul, ezért is elengedhetetlen a fogyasztói magatartás felismerése. Nincs egységes fogyasztókör, az eltérő viselkedésű vevők egymással párhuzamosan léteznek. A legnagyobb kihívást a gazdasági válság után kialakult magatartás, az úgynevezett „megokosodott fogyasztó” jelenti. Ez a karakter új a piacon - interneten keresi a legkedvezőbb forrásokat, majd social medián kritizálja, égbe emelheti vagy a trónjáról letaszíthatja a márkát.

 

A trendkutatás, azaz a társadalomban megjelenő, és érezhetően erősödő tendenciák feltárása stabil támasza lehet a döntéshozásnak. Ma a piaci folyamatok kiszámíthatatlanok: olyan drasztikus változásokat, váltásokat látunk, amelyek merőben új helyzetekkel állítják szembe a cégeket, és befolyásolhatják a vállalati stratégia minden területét. A hagyományos marketingkutatás mellett (vagy lehetőségek hiányában a helyett) akár a vevők közvetlen megkeresése is hatékony lehet, és nem csak a kisvállalatok esetében. Ha felkeressük és meghallgatjuk a vevőt, akkor fontos információkat lehet becsatornázni a cég működésébe és a vállalat terveibe.


Azt kell tehát szem előtt tartanunk, hogy a növekvő vevőkör igényeire nyitottan, a saját értékesítési pontunkat magabiztosan képviselve tudjunk növekedni, és a folyton változó körülményekhez való alkalmazkodásból tudjunk sikert kovácsolni.