A bizalom egy kockázati befektető szemszögéből

Czirják László

iEurope alapító

A befektetők, mikor egy induló, vagy már működő vállalkozásba invesztálnak, pénzt és energiát fordítanak arra, hogy egy hosszútávon fenntartható vállalkozáshoz hozzájáruljanak. Ebben a folyamatban elsődleges fontosságú a bizalom. Czirják László, az iEurope kockázati tőke befektető cég vezetője a workshopon a befektetők és vállalkozások közötti bizalomról beszélt, és esettanulmányokon keresztül mutatta be, mennyire is könnyű elveszíteni azt.

 

A vállalkozóknak már a kezdeteknél fontos figyelniük arra, hogy ne csak egy jó ötletük legyen, hanem alakítsanak ki konkrét üzleti tervet is, melyhez később is tartani tudják magukat.  Meg kell tudni mutatni, hogy miért éri meg a befektetőnek az adott cégbe invesztálnia,  a referenciákat, korábbi eredményeket és a hitelességet is bizonyítani kell. A tiszta múlt és az átlátható működtetés hiányában nincs az a befektető, aki nyitottan állna egy leendő együttműködés felé. Sok lépés van tehát, melyen a vállalkozónak végig kell mennie, hogy elnyerje a befektető bizalmát és legalább ennyire figyelnie kell, hogy el ne veszítse azt.  Ugyanúgy, a befektetőnek is meg kell nyernie a vállalkozó a bizalmát, tehát a vállalkozónak is bíznia kell a befektetőben.

 

A kialakult bizalom fenntartásához nélkülözhetetlen a rendszeres és őszinte kommunikáció. Ha problémák merülnek fel, akkor a szálakon még tovább kell erősíteni és közösen kialakítani a válságstratégiát. Az elhallgatott, aprónak tűnő dolgok gyakran továbbgyűrűznek, és ha kiderülnek, egy csapásra omolhat össze a bizalom.


Annak ellenére, hogy üzleti vállalkozásokról beszélünk, a bizalom minősége tehát nem sokban különbözik az emberi kapcsolatokban fellelhető bizalomtól. Érzékeny kapcsolat ez is, mellyel nem érdemes játszani, hiszen ha vállalkozóként visszaélünk vele, saját cégünket semmisíthetjük meg pillanatok alatt. Ha viszont a bizalom jól működik, akkor a siker határa a csillagos ég.